خانه / دنیای خودرو / گزارش میدانی از رکود بازار و عدم تمایل مشتریان به خرید خودروهای صفر کیلومتر!
کاکوفایل

گزارش میدانی از رکود بازار و عدم تمایل مشتریان به خرید خودروهای صفر کیلومتر!

همان‌گونه که می‌دانید، بازار خودرویی ایران در حال حاضر دچار نوسانات شدیدی بوده که این وضعیت باعث به وجود آمدن حباب قیمتی عظیمی برای رو قیمت خودروهای موجود در این مکان شده است. در این گزارش قصد داریم با نگاهی نزدیک به شرایط کنونی بازار، شرح حالی کلی را راجع به میزان خرید و فروش خودروهای موجود در بازار خودرویی کشور بیان کنیم. با ما همراه باشید.

خودروهای ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان

در این گزارش، ابتدا به سراغ خودروهای ۲۰ الی ۵۰ میلیون تومان در بازار خودرویی کشور می‌رویم. در این رابطه، باید بگوییم که با گشت و گذاری در بازار، متوجه خواهیم شد در حال حاضر این بازه قیمتی تا حد زیادی در اختیار محصولات گروه صنعتی سایپا همچون تیبا، پراید، ساینا و .. بوده و با به وجود آمدن حباب قیمتی شدید بر روی محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، دیگر نمی‌توان بخش زیادی از تولیدات این شرکت را در این بازه قیمتی خریداری کرد.

همچنین، لازم به ذکر است که خریداران موجود در بازه قیمتی ۲۰ الی ۵۰ میلیون تومان، با توجه به شرایط فعلی و عدم دسترسی به خودروهای با کیفیت تر، ترجیح می‌دهند اتومبیل مورد نظر خود را به صورت دسته دوم تهیه کنند تا با بودجه‌ای که در اختیار دارند، بتوانند از خودرو بهتری نسبت به مدل‌های صفر کیلومتر موجود در این بازه قیمتی بهره مند شوند. اگر بخواهیم مثالی را در این باره بیان کنیم، باید به خودروهایی همچون تندر ۹۰ و ۲۰۶ تیپ ۵ اشاره کنیم که خریداران با بودجه محدود این بازه قیمتی، اقدام به خرید نمونه‌های دسته دوم این دو اتومبیل می‌کنند.

 

خودروهای ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان

حال پس از بررسی بازه قیمتی ۲۰ الی ۵۰ میلیون تومان در بازار داخلی خودرویی کشور، نوبت به بازه قیمتی ۶۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد. خودروهای موجود در این بازه قیمتی نسبتا دارای تنوع بیشتری بوده و با توجه به آشفتگی بازار خودرویی کشور، برخی از اتومبیل‌ها که تا چند ماه پیش در بازه قیمتی ۲۰ الی ۵۰ میلیو تومان حضور داشتند، به این رده قیمتی صعود کرده و با قیمت‌های بسیار بیش از حد واقعی خود به فروش می‌رسند. خریدارانی که در بازه قیمتی ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان حضور دارند، امکان انتخاب خودروهای صفر کیلومتر و نسبتا بهتری را دارا بوده و مابین طیف گسترده‌ای از محصولات داخلی و چینی، میتوانند خودروهای مورد نظر خود را انتخاب کنند.

اما در این بازه قیمتی نیز همان‌گونه که اشاره شد، نابسمانی بازار باعث شده تا قیمت هر محصول روزانه تغییر کند و خریداران نتوانند با قیمتی ثابت، اتومبیل مورد تایید خود را خریداری کنند. این افراد نیز ترجیح می‌دهند خودرو خود را به صورت دسته دوم و با کارکردی پایین خریداری کنند تا کمتر دچار ضرر در این آشفتگی موجود شوند. به طور مثال، خودرویی همچون آریزو ۵ که تا چند ماه پیش قیمتی در حدود ۸۱ میلیون تومان را دارا بود، در حال حاضر با قیمتی بیش از ۱۰۸ میلیون تومان معامله می‌شود و مشتریانی که نمی‌توانند مدل صفر کیلومتر این خودرو را تهیه کنند، به سراغ نمونه دسته دوم آن می‌روند تا دچار ضرر کمتری در این شرایط شوند.

خودروهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان

بی شک، بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون در سال‌هایی نچندان دور جایگاهی برای خودروهای لوکس و باشکوه بود، اما در حال حاضر تنها مختص به خودروهای چینی و برخی خودروهای مونتاژی و معمولی است. در این رابطه، باید گفت که اتومبیل‌های موجود در این بازه قیمتی در حال حاضر غالبا چینی هستند و تنها سه مدل سایپا سراتو، ساندرو استپ وی و پژو ۲۰۰۸، خودروهای غیر چینی این بازه قیمتی به شمار می‌روند. طبق این موضوع، می‌بایست به این نکته اشاره کرد که اغلب خریداران موجود در این رده قیمتی به ناچار و با توجه به شرایط آشفته بازار خودرویی کشور، مجبور به پایین آوردن سطح توقع خود شده و باید مابین انواع و اقسام خودروهای چینی کراس اوور و سدان و دیگر محصولات موجود در این بازه، یک اتومبیل را برای رفع نیاز خود انتخاب کنند.

لازم به ذکر است که اتومبیل‌های دسته دوم موجود در این بازه قیمتی غالبا مدل‌های نسبتا قدیمی برندهای معروف همچون کیا، تویوتا، هیوندای، هوندا و .. هستند که دارا کارکرد زیادی بوده و خرید آن‌ها با توجه به مخارج و نبود برخی قطعات یدکی، در اکثر موارد پیشنهاد نمی‌شود. این نکته نیز نباید فراموش شود که خریداران موجود در این بازه قیمتی، کمترین تمایل را نسبت به خرید خودروهای صفر کیلومتر و چینی دارا هستند. (از جمله خودروهای موجود که به صورت صفر کیلومتر در این بازه قیمتی حضور دارند، می‌توان به مدل‌هایی همچون هاوال H2، هایما S5 و S7، جک S5، سایپا سراتو و .. اشاره کرد)

خودروهای بیش از ۳۰۰ میلیون تومان

سرانجام،‌ در پایان این گزارش، به سراغ بازه قیمتی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در بازار خودرویی کشور می‌رویم. این بازه قیمتی و فراتر از آن، بیشتری حباب قیمتی را در این اشفته بازار موجود دارا هستند و به جرات میتوان گفت که خودروهای موجود در این رده، نسبت به سال گذشته، با جهش قیمتی دو تا سه برابری رو به شده‌اند که این موضوع باعث آن شده تا قدرت خریداران متوسط و رو به بالا کشور نیز به پایین ترین حد خود برسد و مدل‌هایی همچون نیسان جوک و هیوندای توسان که تا سال گذشته در بازه قیمتی کمتر از ۲۲۰ میلیون تومان حضور داشتند، امروز به این رده وارد شوند که این نشان دهنده بی ارزش شدن بازار خودرویی ایران نسبت به قبل است.

لازم به ذکر است که خریداران این بازه قیمتی و فراتر از آن اغلب افرادی ثروتمند و محدود جامعه بوده و که با توجه به بودجه خود، اقدام به خرید اتومبیل‌هایی با کیفیت و گران قیمت می‌کنند.

(این گزارش در تاریخ ۹۷/۵/۲۵ تهیه شده و قیمت‌های اعلامی مربوط به این تاریخ هستند)

 

نوشته گزارش میدانی از رکود بازار و عدم تمایل مشتریان به خرید خودروهای صفر کیلومتر! اولین بار در چرخان پدیدار شد.

درباره ی 2po

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *