خانه / دنیای خودرو / نیسان ایکس تریل یا کیا اسپورتیج؟
کاکوفایل

نیسان ایکس تریل یا کیا اسپورتیج؟

کیا اسپرتیج و نیسان ایکس تریل ۲ شاسی‌بلند محبوب هستند که حدود ۲۰ درصد بازار استرالیا را به خود اختصاص داده‌اند. آنچه در مقایسه این دو، جالب است، رویکردهای مختلفی است که کمپانی‌های مربوطه در پیش گرفته اند. Kia اولویت را در بروزرسانی بصری با تمرکز به عنصر اسپرت بودن، گذاشته در حالی که نیسان سعی کرده همه‌چیز را برای راحتی یک خانواده فراهم کند. طراحی کیا به‌تازگی متحول شده در حالی که نیسان مشتریان وفادار خود را دارد که همه‌جوره پشت ایکس‌تریل، ایستاده‌اند.

قیمت و مشخصات

هر دو خودرو در بازار استرالیا، ۴۴,۷۹۰ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند و این مقایسه را کمی راحت‌تر خواهد کرد چرا که دیگر قیمت کمتر، در بررسی تاثیر نخواهد گذاشت. هر دوی این خودروها به خوبی به‌ازای پولی که پرداخت می‌کنید مجهز شده‌اند و رقیبان اصلی آنها محصولاتی مانند هوندا CR-V، هیوندایی توسان و مزدا CX-5 GT هستند. تجهیزات ایمنی در هر دو شامل شش کیسه هوا، یک سیستم هشدار برخورد با جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار ترافیکی و خروج از خط، می‌شوند.

مدل ۲۰۱۶ اسپرتیج و ۲۰۱۷ ایکس تریل توانسته‌اند از سازمان استاندارد ANCAP، پنج ستاره ایمنی دریافت کنند. این درحالیست که هنوز نتایج مدل‌های جدید اعلام نشده است. ویژگی های مشترک در کابین این محصولات، رادیو دیجیتال، هشت بلندگو (JBL در کیا، Bose در نیسان)، صندلی های چرمی با گرمکن در جلو، استارت دکمه‌ای، دریچه هوای ردیف عقب، سقف پانوراما، چرخ های ۱۹ اینچی، هستند.

به لیست تجهیزات نیسان یک دوربین ۳۶۰ درجه با دید فوق العاده و صندلی های عقب گرمکن‌دار را نیز اضافه‌کنید. اما Kia یک صفحه نمایش لمسی ۸٫۰ اینچی (۷٫۰ اینچ در نیسان)، اتصالات Apple CarPlay / Android Auto، یک شارژر تلفن همراه بی سیم Qi و تهویه صندلی های جلو را در خود جای داده است.

کابین

در داخل کابین اسپورتیج می‌توان بطور واضح دید که از کجا الهام گرفته است. کنسول وسط به سمت راننده تمایل دارد و عناصر یک کابین اروپایی را نشان می‌دهند. صفحه‌نمایش نسبت به گذشته مدرن‌تر شده و در زیر این صفحه، کلیدهای  کنترل سیستم تهویه و دکمه های میانبر UI، ساده و ساخته شده از پلاستیک براق قرار دارند. در زیر این یک بخش باز بزرگ با پد شارژ تلفن بی سیم Qi است.

سیستم صوتی Siri یا سیستم گوگل نیز در اختیار شما قرار دارد. فرمان چرمی زیبا با لوگوی GT-Line با دکمه‌های کنترل سیستم صوتی، بسیار خوب طراحی شده‌اند. هماهنگی رنگ داخل ماشین آزمایشی ما، جالب بود. صندلی چرم کرم و پلاستیک کرم در درب‌ها، با بخش‌های مات سیاه، جالب هستند. صندلی‌ها با گرمکن و سردکن، بسیار راحت هستند. از لحاظ فضای داخلی اگر فردی با ۱۹۳ سانتیمتر قد هستید در ردیف دوم راحت مستقر خواهید شد. صندلی ها پایین تر از نیسان نصب شده و پنجره های جانبی باریک تر هستند. فضای بار کیا ۴۶۶ لیتر است که حدود ۱۰۰ لیتر کمتر از نیسان است.

به روز رسانی X-Trail بسیار به موقع بوده است و این خودرو را به محصولات معاصر نزدیک‌تر کرده. به عنوان مثال، طراحی فرمان جدید بسیار بهتر از نمونه قدیمی است. یک صفحه نمایش بزرگ در پشت غربیلک فرمان قرار داده شده که می تواند چیزهایی مانند حالت سیستم ۴ × ۴ را به شما نشان دهد. در سمت چپ دکمه استارت و سپس صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی قرار دارد.

در این بخش، نیسان قوی نیست و اپل کارپلی / اندروید اتو در آن وجود ندارد و سیستم ناوبری نیز قدیمی است. کیفیت ساخت ژاپن برای همه نمایان است، هرچند ضعف‌هایی نیز در نیسان ایکس‌تریل بخصوص در بخش درب‌ها دیده می‌شود. بخش‌های داخلی نرم و با کیفیت در همه‌جا دیده می‌شوند اما کنسول مرکزی کوچکتر از کیا است. بطور کلی طراحی و تکنولوژی کابین ایکس‌تریل کمی ضعیف‌تر از اسپرتیج است.

پیشرانه

X-Trail با موتور ۲٫۵ لیتری بنزینی با حداکثر قدرت  ۱۲۶ کیلو وات (۱۶۸ اسب‌بخار) در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۲۶ نیوتن‌متر در ۴۴۰۰ دور در دقیقه عرضه شده که به یک گیربکس CVT مجهز شده است. گیربکس‌های CVT را نمی‌توان چندان محبوب دانست و مشکلات خاص خود را دارند. کیا دارای یک موتور بنزینی ۲٫۴ لیتری با توان ۱۳۵ کیلو وات حدود ۱۸۰ اسب‌بخار (در ۶۰۰۰ دور در دقیقه) و ۲۳۷ نیوتن‌متر (در ۴۰۰۰ دور در دقیقه) است که با یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته عرضه شده. البته لازم به ذکر است که اسپورتیج در حدود ۸۰ کیلوگرم سنگین‌تر از ایکس‌تریل است.

هر دو موتور برای فعالیت‌های شهری و گشت‌وگذارهای خانوادگی خارج از شهر مناسب هستند و بیشتر تمرکز آنها بر روی مصرف سوخت کمتر بوده است. ایکس‌تریل در حالت ترکیبی، ۸.۳ لیتر و اسپورتیج ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. اسپورتیج به لطف گیربکس خود از لحاظ شتاب و تعویض دنده شرایط بهتری دارد البته اختلاف خیلی زیاد نیست.

سواری

هر دو خودرو دارای سیستم تمام چرخ متحرک AWD  هستند. هر دوی آنها یک قفل دیفرانسیل دارند که تحویل گشتاور را با نرخ ثابت در هر دو محور انجام داده و کنترل را در شرایط آفرود راحت‌تر می‌کنند. از لحاظ عملکرد به دلیل سیستم تعلیق مک‌فرسون هر اسپورتیج و ایکس‌تریل بسیار شبیه به هم عمل می‌کنند اما گیربکس هوشمند‌تر کیا با حالت‌های مختلف رانندگی، کارایی بیشتری دارد.

بطور کلی اسپورتیج با کسب امتیاز ۸ عملکرد بهتری را نسبت به ایکس تریل با امتیاز ۷ در بررسی‌های کارشناسان استرالیایی به خود اختصاص داده است

مدل کیا اسپرتیج نیسان ایکس‌تریل
تیپ GT-Line Ti
قیمت $۴۴,۷۹۰ $۴۴,۷۹۰
موتور ۲٫۴ لیتری ۲٫۵ لیتری
قدرت ۱۳۵kW @ 6000rpm ۱۲۶kW @ 6000rpm
گشتاور ۲۳۷Nm @ 4000rpm ۲۲۶Nm @ 4400rpm
گیربکس ۶AT CVT
مصرف سوخت ۸٫۵L/100km ۸٫۳L/100km
حجم باک ۶۲L ۶۰L
دیفرانسیل AWD AWD
طول ۴۴۸۵mm ۴۶۹۰mm
عرض ۱۸۵۵mm ۱۸۲۰mm
ارتفاع ۱۶۵۵mm ۱۷۴۰mm
فاصله محوری ۲۶۷۰mm ۲۷۰۵mm
وزن ۱۶۴۲kg ۱۵۶۲kg
فضای بوت ۴۶۶L ۵۶۵L
سیستم تعلیق جلو مک فرسون  مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک مولتی لینک
ایمنی ۶ ایربگ ۶ ایربگ
۵ ستاره ANCAP (2016) ۵ ستاره ANCAP (2017)

نوشته نیسان ایکس تریل یا کیا اسپورتیج؟ اولین بار در چرخان پدیدار شد.

درباره ی 2po

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *