خانه / دنیای خودرو / مقایسه پژو۵۰۸ با رنو تلیسمان، نبردی فرانسوی در خاک ایران!
کاکوفایل

مقایسه پژو۵۰۸ با رنو تلیسمان، نبردی فرانسوی در خاک ایران!

 

بی شک، خودروهای فرانسوی از گذشته تاکنون در کشوری همچون ایران از طرفداران زیادی برخوردار بوده‌اند و با توجه به تولید و مونتاژ مدل‌های مختلف این خودروها توسط دو شرکت خودروساز بزرگ دولتی همچون ایران خودرو و سایپا، محصولات این کشور اروپایی را همیشه در سطح جاده‌های ایران مشاهده می‌کنیم.

اما اگر بخواهیم به خودروهای سدان و خانوادگی فرانسوی در بازار خودرویی ایران در رده قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نگاهی بی‌اندازیم، می‌بایست به چه نکاتی دقت کنیم؟

در این مطلب قصد داریم با مقایسه دو سدان فرانسوی موجود در بازار ایران با نام‌های رنو تلیسمان و پژو۵۰۸، به این نکته مهم اشاره کنیم که ارزش خرید کدام یک از این خودروها با توجه به شرایط بازار خودرویی ایران، معقولانه تر است.

۱-معرفی کلی

پژو۵۰۸ به تازگی توسط ایران خودرو وارد بازار خودرویی کشور شده  و در رده سدان‌های سایز متوسط قرار می‌گیرد. اما نکته مهمی که در اینجا قابل اشاره است، بدین صورت بوده که پژو۵۰۸ در بازارهای اروپایی همواره دارای فروش نسبتا ضعیفی نسبت به سایر رقبا بوده و به اعتقاد کارشناسان، این خودرو یکی از تولیدات ضعیف هولدینگ PSA به شمار می‌رود.

اما در سوی دیگر این میدان، تلیسمان را می‌توان یکی از موفق ترین سدان‌های بازارهای اروپایی و ایران نامید. این خودرو حدود ۲ سال است که وارد بازار داخلی کشور شده و در این مدت توانست رقیبی بسیار جدی برای خودروهایی همچون کیا اوپتیما، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری به شمار آید و در سال جاری به عنوان پر فروش ترین سدان بازار ایران قلمداد شود.

۲-طراحی ظاهری

در رابطه با طراحی ظاهری این دو خودرو می‌بایست گفت طراحی ظاهری هر خودرو بسته به نظر مشتریان می‌تواند هم زشت قلمداد شود و هم زیبا، اما در این بخش با توجه به نظر علاقمندان و کارشاسان این حوزه، رنو تلیسمان خودرویی بسیار زیبا تر و شکیل تر از پژو۵۰۸ محسوب شده و به دلیل طراحی زیبا و امروزی خود، همواره یکی از اولویت‌های خرید مشتریان ایرانی در این رده قیمتی بوده است.

۳-طراحی داخلی

در رابطه با طراحی داخلی این دو خودرو نیز همانند طراحی ظاهری، رنو تلیسمان پیروز میدان است. زیرا با نگاهی کلی به کابین این دو خودرو متوجه خواهیم شد که مهندسان رنو با پیاده سازی طراحی اسپرت و در این حال مدرن، سعی در جذب مشتریان بیشتر در با استفاده از نمایی بسیار جذاب کرده‌اند، اما مهندسان پژو همچنان با طراحی ضعیف و متوسط خود، ۵۰۸ را نسبت به رقیب خود یعنی تلیسمان، خودرویی قدیمی و در عین حال کسل کننده جلوه داده‌اند.

۴-مشخصات فنی و عملکرد

حال نوبت به بررسی مشخصات فنی و عملکرد این دو خودرو می‌رسد و نخست به سراغ رنو تلیسمان می‌رویم. در همین رابطه، تلیسمان دارای یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ مجهز به مولدهای توان بخش (توربوشارژ) با حجمی برابر با ۱.۶ لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۹۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۶۰ نیوتن متر است که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس ۷ دنده اتوماتیک (دو کلاچه) به چرخ‌های جلو این مدل منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد تلیسمان نیز این‌گونه باید گفت که این خودرو در زمانی برابر با ۷.۸ ثانیه سرعت خود را از صفر مطلق به صدکیلومتر در ساعت خواهد رساند و حداکثر سرعت آن در حدود ۲۳۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

همچنین، این مدل در مسیرهای شهری و پرترافیک، مصرف سوختی برابر با ۷.۷ لیتر بنزین و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، تلیسمان مصرفی برابر با ۴.۸ لیتر را به خود اختصاص خواهد که این اعداد و ارقام، مصرف سوخت مجموع این خودرو را در نمودار سیکل ترکیبی برابر با ۵.۸ لیتر بنزین در هر صدکیلومتر مسیر جاده‌ای پدید آورده‌اند. (رنو تلیسمان دارای گنجایش باکی برابر با ۵۱ لیتر و استاندارد آلایندگی یورو۶ است)

اما در سوی دیگر این میدان، پژو۵۰۸ نیز دارای یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ مجهز به مولدهای توان بخش (توربوشارژ) یا حجمی برابر با ۱.۶ لیتر بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۶۳ اسب بخار و گشتاوری برابر ۲۴۰ نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو این خودرو منتقل می‌شود (در واقع پژو۵۰۸ نیز یک خودرو محرک جلو یا همان FWD است)

در رابطه با عملکرد این خودرو این‌گونه باید گفت که پژو۵۰۸ برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با ۸.۹ الی ۹.۰ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود ۲۱۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

پژو۵۰۸ در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پرترافیک مصرفی برابر با ۹.۷ و در هر صدکیلومتر مسیر خارج شهری و اتوبان، این خودرو مصرفی برابر با ۵.۳ لیتر بنزین را به خود اختصاص خواهد داد که در نمودار سیکل ترکیبی، مصرف مجموع پژو۵۰۸ در دو مسیر شهری و اتوبان، ‌برابر با ۶.۹ لیتر بزنین است. (پژو۵۰۸ دارای گنجایش باکی برابر با ۷۲ لیتر و استاندارد آلایندگی یورو۶ است)

حال نوبت به اعلام پیروز این بخش می‌رسد که با توجه به بررسی مشخصات فنی و عملکرد این دو خودرو، قطعا رنو تلیسمان با توجه به مصرف سوخت کمتر، شتاب اولیه بهتر و حداکثر سرعت بیشتر، پیروز قاطع در این قسمت محسوب می‌شود.

۵-امکانات رفاهی و ایمنی

پیرامون امکانات ایمنی این‌گونه باید گفت که هر دو خودرو با دریافت ۵ ستاره ایمنی از مرکز تست سوانح و تصادفات جاده‌ای اروپا (euro-ncap)، محصولاتی ایمن هستند.

اما در بخش امکانات رفاهی رنو تلیسمان با دارا بودن مواردی همچون فرمان برقی، رینگ‌های ۱۷ اینچی، حالت رانندگی ECO و Sport و Comfort، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور BSM، سقف پانوراما، روکش چرمی صندلی‌ها، اتوپارک، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو HUD، دوربین ۳۶۰ درجه، ماساژور صندلی جلو سنسور نور و باران، ترمز پارک برقی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، کروز کنترل، ترمز و سیستم پایداری (BAS، ASR،ESP ،  EBD، ABS، TCS) 6 کیسه هوا، سیستم صوتی Bose، صفحه نمایش ۸.۷ اینچی، ۱۳ بلندگو، رهباب ماهواره‌ای و … خودرویی بروز تر و در اصطلاح پر آپشن تری قلمداد می‌شود.

۶-قیمت در بازار

یکی دیگر از نکاتی که باعث پیروزی تلیسمان نسبت به پژو۵۰۸ در این مقایسه می‌شود، قیمت این مدل نسبت به سال ساخت آن است. رنو تلیسمان با مدل ساحتاری ۲۰۱۸ در بازار خودرویی ایران در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۶۵ میلیون تومان را دارا است و با توجه به امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتر و بازار فروشی پر رونق، قطعا انتخابی بهتر از پژو۵۰۸ است. (لازم به یاداوریست که پژو۵۰۸ توسط ایران خودرو در مدل ۲۰۱۸ با قیمتی برابر با ۲۱۹ میلیون تومان و با مدل ساختاری ۲۰۱۶، با قیمتی برابر با ۱۹۹ میلیون تومان عرضه خواهد شد که به اعتقاد کارشناسان، خودرو مذکور به هیچ عنوان دارای این ارزش قیمتی نخواهد بود)

نتیجه گیری

سرانجام، نوبت به نتیجه گیری در رابطه با انتخاب یکی از این دو خودرو می‌رسد و با توجه به نتایج هر بخش، به طور قطعی رنو تلیمسان پیروز این مقایسه خواهد بود. زیرا همان‌گونه که در هر قسمت گفته شد، رنو تلیسمان با دارای بودن طراحی ظاهری و داخلی بهتر و شکیل تر، موتوری پر قدرت و مصرف سوختی کمتر، امکانات رفاهی بیشتر، قیمت بهتر نسبت به مدل ساختاری و مهم تر از همه بازار فروشی پر رونق، بی شک انتخابی مطمعن تر محسوب می‌شود.

 

(شرکت نگین خودرو به عنوان شریک تجاری و نماینده رسمی رنو در ایران، وظیفه واردات و خدمات دهی به محصولات این شرکت فرانسوی را عهده دار بوده و در سوی دیگر، گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان شریک و نماینده پژو در ایران، وظیفه واردات و پشتیبانی از محصولات پژو در ایران را بر عهده دارد)

 

 

نوشته مقایسه پژو۵۰۸ با رنو تلیسمان، نبردی فرانسوی در خاک ایران! اولین بار در چرخان پدیدار شد.

درباره ی 2po

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *