خانه / دنیای خودرو / مقایسه جک J4 با دنا پلاس؛ تازه وارد چینی یا پلاس ایرانی؟
کاکوفایل

مقایسه جک J4 با دنا پلاس؛ تازه وارد چینی یا پلاس ایرانی؟

بی تردید، خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت در سرتاسر جهان طرفداران و مشتریان زیادی را دارا هستند و خریدارانی که بودجه‌ای محدود را در اختیار دارند، ناگزیر به انتخاب بین اتومبیل‌های اقتصادی در بازارهای بین المللی هستند.

در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو سدان اقتصادی و نسبتا ارزان قیمت در بازار داخلی کشور با نام‌های دنا پلاس و جک J4 بپردازیم و با نگاهی کلی به این دو خودرو، برتری هریک را نسبت به دیگری بیان خواهیم کرد.

۱-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو باید بگوییم که دنا پلاس در واقع فیس لیفت دنا معمولی بوده که از سال ۱۳۹۶ وارد بازار خودرویی کشور توسط گروه صنعتی ایران خودرو شده و در این مدت توانسته است آمار فروش بسیار خوبی را به خود اختصاص دهد.

در سوی دیگر این میدان، جک j4 نیز یک سدان اقتصادی نسبتا ارزان قیمت است که توسط گروه صنعتی کرمان خودرو به عنوان جایگزینی برای مدل j5 به بازار خودرویی کشور معرفی شده است.

۲-طراحی ظاهری

پس از معرفی کلی این دو خودرو، حال نوبت به بررسی طراحی ظاهری آن‌ها می‌رسد. همانند مطالب قبلی، در خصوص نمای بیرونی دو خودرو هم رده، تنها نظر نهایی مشتریان مهم بوده و نمی‌توان به طور دقیق گفت که کدام خودرو زیباتر است و کدام خودرو زشت تر، اما در این مقایسه، به اعتقاد کارشناسان و علاقمندان، دنا پلاس با دارا بودن الگوریتم طراحی بهتر و نمای بیرونی جذاب تر، در این بخش پیروز میدان اعلام می‌شود.

 

۳-طراحی داخلی

پس از مقایسه نمای ظاهری دنا پلاس با جک j4، حال بهتر است نگاهی به طراحی داخلی و کابین این دو خودرو بی ‌‌اندازیم. در این رابطه، باید گفت که طراحی داخلی هر دو خودرو با توجه به نظر علاقمندان و فعالان بازار خودرویی کشور، معمولی و نسبتا ساده بوده اما به طور کلی می‌توانند رضایت مشتریان را در این رده قیمتی تا حدودی جلب نمایند.

اما در زمینه کیفیت متریال داخلی و ادوات استفاده شده در این دو مدل باید این نکته را خاطر نشان کرد که اتاق داخلی هیچکدام از این دو خودرو دارای کیفیت مناسبی در بخش متریال ساختاری نبوده و در ساخت کابین و اداوات آن‌ها از پلاستیک فشرده در اکثر نقاط استفاده شده است.

۴-مشخصات فنی و عملکرد

در رابطه با مشخصات فنی این دو مدل باید گفت که دنا پلاس از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۷ لیتر بهره می‌برد که موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۱۴ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر است که این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

همچنین، در زمینه عملکرد دنا پلاس باید گفت که این خودرو در زمانی برابر با ۱۳.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا خواهد کرد و حداکثر سرعت آن در حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. از دیگر نکات مهم در رابطه با عملکرد این خودرو، مصرف سوخت آن بوده که طبق نمودار سیکل ترکیبی، دنا پلاس در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت مجموع دارای مصرفی برابر با ۷.۹ لیتر بنزین است و استاندارد آلایندگی آن یورو ۴ است. (ظرفیت باک این مدل ۶۰ لیتر است)

اما در سوی دیگر این میدان، جک J4 از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۵ لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۶ نیوتن متر است که این نیرو تولیدی توسط یک جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT یا گیربکس ۵ سرعته دستی، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در زمینه علمکرد نیز باید گفت که جک J4 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با ۱۴.۵ الی ۱۴.۹ ثانیه بود و حداکثر سرعت آن در حدود ۱۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با ۵.۹ الی ۶.۲ لیتر بنزین بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است. (گنجایش باک جک J4 برابر با ۴۵ لیتر است)

حال با در نظر گرفتن تمامی جوانب و مشخصات ذکر شده در این بخش، نوبت به اعلام پیروز این قسمت می‌رسد که در این رابطه، باید گفت دنا پلاس با دارا بودن قدرت موتور بیشتر، شتاب اولیه بهتر، حداکثر سرعت بیشتر، ظرفیت باک بیشتر در مقایسه با جک J4 که تنها در زمینه مصرف سوخت عملکرد بهتری را نسبت به دنا پلاس دارا است، خودرویی بهتر و پیروز این مرحله قلمداد می‌شود.

۵-امکانات رفاهی و ایمنی

پیرامون امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو باید بگوییم که هر دو مدل با دارا بودن امکانات ایمنی و رفاهی استاندارد، می‌توانند نظر مشتریان را در این رده قیمتی و کلاس بندی، به خود جلب نمایند و اگر بخواهیم به بخشی از این امکانات اشاره کنیم، باید گفت که جک J4 دارای مواردی همچون چراغ‌های جلو اتوماتیک، آینه‌های برقی، آینه با گرمکن، سانروف برقی، کامپیوتر مرکزی، کروز کنترل، ریموت کنترل، فرمان چرمی، آینه ضد تابش، سیستم تهویه مطبوع اتومات، تهویه، کیسه هوای پرده ای، ABS + EBD، قفل حساس به سرعت، TPMS، سیستم الکترونیکی ضد سرقت، فرمان با قابلیت جذب ضربه و … است.

و در سوی دیگر این میدان، دنا پلاس نیز دارای مواردی همچون ۴ کیسه هوا، ترمز ضد قفل، فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل، کروز کنترل، تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ جلو دارای لامپ LED و نئون و چراغ‌ روز (Day Light)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)، شیشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، سان روف، آنتن سقفی جدید (Shark fin)، دسترسی به صندوق عقب از داخل  و … است.

 

۶-قیمت در بازار

در رابطه با قیمت این در خودرو در بازار داخلی کشور باید گفت که دنا پلاس در حال حاضر دارای حباب قیمتی شدیدی به دلیل اوضاع آشفته بازار خودرویی کشور بوده و قیمت آن از سوی فروشندگان بین ۶۸ الی ۷۲ میلیون تومان اعلام شده است.

اما در سوی دیگر این میدان، جک J4 هنوز به صورت انبوه وارد بازار خودرویی کشور نشده است، ولی قیمت قطعی آن از سوی کرمان خودرو، برابر با ۶۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

 

نوشته مقایسه جک J4 با دنا پلاس؛ تازه وارد چینی یا پلاس ایرانی؟ اولین بار در چرخان پدیدار شد.

درباره ی 2po

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *