خانه / دنیای خودرو / تبلیغات در صنعت خودروسازی کشور؛ راستِ راست یا دروغِ دروغ!
کاکوفایل

تبلیغات در صنعت خودروسازی کشور؛ راستِ راست یا دروغِ دروغ!

مدتی بود که به فکر نگارش مقاله و مطلبی در باره اوضاع بامزه صنعت خودروسازی کشور بودم؛ اما خب از هر زاویه به این قضیه می‌اندیشیدم، متوجه می‌شدم که این شرایط نه تنها بامزه نیست که گریه آور هم بوده و بهتر است نمک به روی زخم هم‌وطنان نپاشم!

از آخرین باری که مطلب طنزی در مورد خودروی رانا پلاس نوشتم، مدت زیادی می‌گذرد! البته بماند که هنوز گاهی برخی از کاربران نمی‌دانند مطلب طنز بوده و در بازار به دنبال این خودرو گشته و البته هنوز هم ایمیل‌هایی در مورد زمان پیش فروش و قیمت حدودی آن و … به من می‌رسد!

رانا پلاس، محصول آینده ایران خودرو را بشناسید!

 

البته حال، مطلب طنز ما در حال تبدیل شدن به واقعیت است و  رانای سال یا رانا پلاس واقعا در حال عرضه به بازار است!

 

رانای سال یا رانا پلاس؟ فیس لیفت جدید ایران خودرو در راه بازار

اما چندی پیش، با خواندن متن کوتاهی که از سوی یکی از دوستانم به دستم رسید، تصمیم گرفتم تا مطلبی هرچند کوتاه در مورد آن بنویسم. در باب تبلیغات؛ تأثیر آن بر روی صنعت خودروسازی کشورمان!

تبلیغات یعنی چه؟!

طبق تعاریفی که وجود دارد، تبلیغ ریشه در زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد، عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده‌ای با انجام امری سعی می‌کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.

شاید خلاصه‌تر از این نتوانیم تبلیغ و تبلیغات را تعریف کرد.

اما ربط این موضوع به حوزه خودرو چه می‌تواند باشد! ابتدا باید این را بگوییم که وقتی حرف از حوزه خودرو می‌شود، فقط و فقط منظورمان اوضاع نابسامان این صنعت در کشور خودمان است و هیچ نگاهی به دیگر کشورها نداریم؛ چون شاید اوضاع خودروسازی آن‌ها از ما نابسامان‌تر بوده و خب طبیعتا باعث خوشحالی آنان شود!

تبلیغات در حوزه صنعت خودروسازی همانند دیگر صنایع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است (چه جمله پر مغزی).

اما بیایید تا برای خودمان یک اتوپیا بسازیم؛ یعنی شهری که در آن‌ همه چیز سر جای خودش است و هیچ‌کس به هیچ‌کس دیگری دروغ نمی‌گوید. صاحبان مشاغل و صنایع یا کاری نمی‌کنند و چیزی تولید نمی‌کنند یا اگر دست به تولیدی می‌زنند، صادقانه آن را معرفی کرده و از غلو بیش از حد و دروغ هم فراری هستند! (آخ که چه قد تصورش هم جالب است)

در این جامعه فانتزی تبلیغات صرفا اعلام حقایق، و کنفرانس‌ها و مصاحبه‌ها نیز بیان واقعیت‌هاست. در این جامعه هیچ‌کس به خود اجازه نمی‌دهد تا با ذهن مردم بازی کند. در واقع مردم همان ولی نعمت‌ها بوده و مسئولین عزیزی که در این جامعه به فعالیت مشغول‌اند، می‌دانند که اگر به آن‌ها دروغ گفته و یا آن‌ها را با تبلیغات دروغین گول بزنند، وارد جهنم خواهند شد!

اما چون بحث ما قرار است حول محور خودروسازی باشد، سیستم تبلیغات را وارد حوزه‌های دیگری نکرده و تنها به تأثیر آن در این صنعت جذاب می‌پردازیم.

اما پیش از اعلام مصادیق تبلیغات در این اتوپیای خود ساخته، بگذارید اشاره کوتاهی به برخی خودروهای داخلی کنیم.

۲۰۶، ۲۰۶ پلاس یا ۲۰۷؛ کدامیک درست است؟!

حتما به خاطر دارید که چندی پیش، مسئولین عزیز ایران خودرو در مراسم پر شکوهی اعلام داشتند که به زودی چند خودروی جدید وارد خط تولید کارخانه آن‌ها خواهد شد. این محصولات دنا پلاس و خودروی کاملا جدید و به روز ۲۰۷ صندوق دار بود.

ما N میلیارد برای طراحی مجدد ۲۰۷ برای تبدیل به صندوق دار شدن پرداخته‌ایم و N میلیارد هم برای تبدیل دنا به دنا پلاس خرج کرده‌ایم! خلاصه بماند که در این میان چه قدر هم هزینه غذا و خورد و خوراک شده و ای دل غافل که مردم شما نمی‌دانید ما چه قدر به فکرتان هستیم.

خودروی ۲۰۷ که هم اکنون در خیابان‌های کشور تردد دارد را حتما دیده‌اید و البته پیش خود هم می‌گویید کاش سوارش می‌شدیم! خب ایران خودرو برای تولید این خودرو، بازم N میلیارد خرج کرده و یک خط تولید جدید راه انداخته و از پژو خواسته که این محصول را برای ما تولید کند؛ اما آیا می‌دانید این خودرو در دیگر نقاط جهان با نام  +۲۰۶ تولید و عرضه شده است!

بفرمایید این هم تصاویر همین ۲۰۷ با نام +۲۰۶ که شخصا مشاهده کردم و این تصاویر یادگاری را برای شما ثبت نمودم!

البته خب کمپانی معظم پژو به اندازه کافی زرنگ تشریف داشته و کار خود را نیز بلد است. حال بگذارید تصاویری هم از خودرویی که تحت عنوان ۲۰۷ به سایر کشورها ارسال شده است ببینیم! کاملا تصادفی این خودرو چند متر جلوتر پارک شده بود و باعث شد تا از آن هم تصاویری به یادگار برای خود و شما ثبت کنم.

خب حال فرض کنیم که در این محیط مسئول یک کارخانه پس از مذاکرات فراوان و تولید یک خودرو، می‌خواهد عین واقعیت را به مردم بگوید! چون قرار نیست به دروغ تبلیغ کنند.

آن هنگام که در آیین رونمایی از دو محصول جدید دنا پلاس و ۲۰۷ صندوقدار کارشناس ایران خودرو با اشتیاق و صادقانه، در حالی که بر روی چراغ‌ها و سپر عقب خودروی موسوم به ۲۰۷ صندوقدار دست می‌کشید از باز طراحی بسیار پیچیده این قسمت توسط مهندسین داخلی سخن می‌گفت و معتقد بود که میلیاردها تومان پول خرج طراحی جدید این خودرو شده است… می‌گفت:

دوستان و همکاران عزیز، طبق صحبت‌هایی که با همتایان خود در کمپانی پژو داشتیم، متوجه شدیم که برخی خودروهای این کمپانی بزرگ از رده خارج شده و دیگر نه تنها تولید نشده بلکه امتیاز تولید آن‌ها از سایر کشورها نیز گرفته شده است؛ به همین دلیل بر آن شدیم تا از این فرصت شگرف استفاده کرده و آن‌ها را تولید و با قیمت بالایی به شما بفروشیم!

خودروی ۲۰۷ صندوق دار! مربوط به سال ۲۰۰۹

مثلا در مورد ۲۰۷ صادقانه می‌گفت:

مردم شریف ایران این خودرو همان ۲۰۶ خودمان است در برخی کشورها با نام ۲۰۶ پلاس شناخته می‌شود، اما ما سپر و چراغ و داشبوردش را کمی عوض کرده‌ایم و با این ترفند گران‌تر به شما می‌فروشیم.

یا پس از تولید رانا برای اولین بار به عنوان سومین خودروی ملی تبلیغ صادقانه آن چنین می‌شد:

هم‌وطنان گرامی ما خودروی ۲۰۶ صندوقدار را با تعویض چراغ و سپر بنام رانا به شما می‌فروشیم. البته برای کاهش هزینه‌های خود سعی کردیم این کار را با قطعاتی کم کیفیت‌تر انجام دهیم؛ که هم شما پول کمتری دهید و هم ما بازار فروش و قطعات خود را از دست ندهیم!

اگر هم کمی عقب تر برویم به خودروی پرشیا می‌رسیم!

می‌شد به راحتی گفت که مردم عزیز این همان خودروی ۴۰۵ است! ولی برای شما کمی خوشگلش کرده‌ایم تا بیشتر پول بدهید!

البته برای اینکه رقیب این کمپانی عقب نیفتد، آنها هم در معرفی خودروی کوییک خود به راحتی می‌توانستند بگویند: این همان ساینا و تیبای خودمان است! فقط قشنگ‌تر است و یه ۱۰ میلیونی گران‌تر!

باید این را بدانیم که روند این صنعت جذاب و پول ساز از پایه در کشور ما خراب است. فرض کنید سمند در ژاپن یا کره جنوبی تولید می‌شد. قطعا هنگام معرفی سورن، نام آن را سمند ۸۵ گذاشته و تولید سمند نسل اول را متوقف می‌کردند!

یا حتی هنگام معرفی دنا، به آن سمند ۹۱ گفته و دیگر از تولید مدل‌های قبلی خبری نبود!





اما تمامی این مسائل گفته شد تا بدانیم که کشورمان، نه تنها در حوزه تولید خودرو و یا به طور کلی صنعت خودروسازی سالها عقب بوده (که با این روند به این تازگی ها درست نیز نخواهد شد) که حتی در حوزه تبلیغات و برند سازی و معرفی یک محصول هم آنچنان ناشی و بی تجربه هستیم که بعید است این صنعت به این زودی ها بتواند تنه به تنه چینی ها بزند!

نظر شما چیست؟! آیا صنعت خودرو میتواند با این روند، طی چند سال آینده پیشرفت مناسبی داشته باشد؟!

 

 

نوشته تبلیغات در صنعت خودروسازی کشور؛ راستِ راست یا دروغِ دروغ! اولین بار در چرخان پدیدار شد.

درباره ی 2po

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *